MENGAPA SIFAT ALLAH ADA DUA PULUH?
Kadang
kala ada pertanyaan, “Mengapa sifat Allah yang wajib diketahui oleh setiap
mukallaf hanya dua puluh sifat? Bukankah sifat-sifat Allah yang terdapat dalam
al-Asma’ al-Husna ada Sembilan puluh Sembilan?”.
“Perlu
diketahui bahawa Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah tidak membataskan sifat-sifat
Allah kepada dua puluh kerana sifat dua puluh itu adalah sifat Dzat Allah yang
menjadi syarat ketuhanan (syart al-Uluhiyyah). Sedangkan sifat-sifat Allah yang
lain adalah sifat af`al (sifat yang berkaitan perbuatan) Allah ta`ala. Dan
sifat-sifat af`al Allah itu jumlahnya banyak serta tidak terbatas.”[1]
MENGAPA
WAJIB MENGETAHUI SIFAT 20???
Dalam
ma`rifatullah, Mazhab Ahl al-Sunah Wa al-Jama`ah telah mengetengahkan pemahaman
terhadap konsep sifat 20 yang wajib bagi Allah. Konsep ini sangat masyhur dan
wajib diketahui oleh setiap individu muslim yang mukallaf. Akhir-akhir ini
terdapat satu golongan yang dikenali sebagai Wahhabi telah mempersoalkan sifat
20 tersebut dengan mengemukakan beberapa alasan yang antara lainnya adalah;
tidak terdapat di dalam al-Qur’an dan al-Hadis nas yang mewajibkan pengethuan
umat Islam terhadap sifat 20. Bahkan termaktub di dalam hadis sendiri bahawa
nama-nama Allah (al-Asma’ al-Husna) jumlahnya sembilan puluh sembilan. Dari
premis ini, timbul sebuah pertanyaan; mengapa sifat yang wajib bagi Allah yang
harus diketahui itu hanya terhad kepada dua puluh sifat sahaja, bukan sembilan
puluh sembilan sebagaimana yang terdapat di dalam al-Asma’ al-Husna?
Para
ulama’ Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah dalam menetapkan sifat dua puluh tersebut
sebenarnya bersumberkan daripada kajian dan penelitian yang cermat dan
mendalam. Terdapat beberapa alasan ilmiah yang logik serta relevan dengan fakta
nas yang sedia ada yang telah dikemukakan oleh para ulama’ berhubung latar
belakang wajibnya mengetahui sifat dua puluh yang wajib bagi Allah subhanahu
wata`ala, antaranya ialah:
Pertama,
setiap orang yang beriman harus meyakini bahawa Allah ta`ala wajib memiliki
semua sifat kesempurnaan yang layak bagi keagungan-Nya. Mereka harus meyakini
bahawa mustahil Allah ta`ala memiliki sifat kekurangan yang tidak layak bagi
keagungan-Nya. Mereka juga harus meyakini pula bahawa Allah berkuasa melakukan
atau meninggalkan penciptaan segala sesuatu yang bersifat mumkin iaitu seperti
menciptakan, mematikan, menghidupkan, memberi rezki, mengurniakan kebahagiaan ,
menimpakan kecelakaan dan lain-lain lagi. Kesemua ini adalah sekian bentuk
keyakinan yang paling dasar yang perlu wujud di dalam hati setiap orang Islam.
Kedua,
para ulama’ Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah sebenarnya tidak membataskan sifat-sifat
kesempurnaan Allah hanya kepada 20 sifat sahaja. Bahkan setiap sifat
kesempurnaan yang layak bagi keagungan Allah, sudah pasti Allah wajib memiliki
sekian sifat tersebut, sehingga sifat-sifatkamalat (kesempurnaan dan keagungan)
Allah itu sebenarnya tidak terbatas pada sembilan puluh sembilan sahaja
sebagaimana yang telah dikatakan oleh al-Imam al-Hafiz al-Bayhaqi:[2]
“وَقَوْلُهُ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِنَّ لِلَّهِ تَسْعَةً وَتِسْعِيْنَ اِسْمًا)) لايَنْفِيْ
غَيْرَهَا, وَإِنَّمَا أَرَادَ وَاللهُ أَعْلَمُ أَنَّ مَنْ أَحْصَى مِنْ
أَسْمَاءِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ تِسْعَةً وَ تِسْعِيْنَ اِسْمًا دَخَلَ الْجَنَّةَ”.
Maksudnya:
“Sabda Nabi sallallahu`alaihi wasallam : Sesungguhnya Allah memiliki sembilan
puluh sembilan nama”, tanpa menafikan nama-nama selainnya. Nabi
sallallahu`alaihi wasallam hanya bermaksud -wallahu a`lam-, bahawa barangsiapa
yang menghitung sembilan puluh sembilan nama tersebut akan dijamin masuk
syurga”.
Pernyataan
al-Hafiz al-Bayhaqi di atas bahawa nama-nama Allah ta`ala sebenarnya tidak
terbatas dalam jumlah sembilan puluh sembilan dengan didasarkan pada hadith
shahih: [3]
“عَنِ ابْنِ مَسْعُوْدٍ،
قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اللَّهُمَّ إِنِّيْ
عَبْدُكَ… أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ
أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوْ
اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ
رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ بَصَرِيْ، وَجَلاءَ حَزَنِيْ، وَذَهَابَ هَمِّيْ “.
Maksudnya:
“Ibn Mas’ud berkata, Rasulallah sallallahu`alaihi wasallam bersabda:” Ya Allah,
sesungguhnya aku Hamba-Mu.. Aku memohon dengan perantara setiap Nama yang
Engkau miliki, baik yang Engkau namakan Dhat-Mu dengan-Nya, atau yang Engkau
turunkan nama itu dalam kitab-Mu, atau yang Engkau ajarkannya kepada sesiapa di
kalangan makhluk-Mu, atau yang hanya Engkau sahaja yang Mengetahui-Nya dalam
ilmu ghaib di sisi-Mu, jadikanlah al-Quran sebagai taman/pengubat hatiku,
cahaya mataku, penghilang kesedihanku dan penghapus rasa gundahku”.
Hadis
di atas menjelaskan bahawa di antara nama-nama Allah ta`ala yang telah
dijelaskan di dalam al-Qur’an, ada di antaranya yang diketahui oleh sebahagian
hamba-Nya dan ada yang hanya diketahui oleh Allah ta`ala sahaja. Sehingga berdasarkan
kepada hadis tersebut, nama-nama Allah itu sebenarnya tidak terbatas pada 99,
maka apatah lagi 20 sifat yang telah dirumuskan oleh para ulama’ yang melaut
ilmu mereka itu.
Ketiga,
para ulama’ telah membahagikan sifat-sifat khabariyyah, iaitu sifat-sifat Allah
yang terdapat di dalam Al-Qur’an dan hadis seperti yang terdapat di dalam
al-Asma’ al-Husna, kepada dua bahagian. Pertama, Sifat al-Af`al al-Zat iaitu
sifat-sifat yang ada pada Zat Allah ta`ala, yang antara lain adalah sifat 20.
Dan kedua, Sifat al-Af`al, iaitu sifat-sifat yang sebenarnya adalah perbuatan
Allah ta`ala, seperti sifat al-Razzaq, al-Mu`thi, al-Mani`, al-Muhyi, al-Mumit,
al-Khaliqdan lain-lain. Perbezaan antara keduanya adalah, sifat al-Zat
merupakan sifat-sifat yang menjadiSyart al-Uluhiyyah, iaitu syarat mutlak
ketuhanan Allah ta`ala. Kesemua sifat tersebut telah menyucikan zat Allah
ta`ala daripada sebarang sifat yang tidak layak bahkan mustahil untuk
disandarkan kepada zat Allah yang Maha Agung. Dari sini para ulama’ telah mentapkan
bahawaSifat al-Zat ini adalah azali (tidak ada permulaan), dan baqa’ (tidak ada
pengakhiran bagi Allah). Hal tersebut berbeza dengan Sifat al-Af`al, ketika
Allah ta`ala memiliki salah satu daripada Sifat al-Af`al, maka lawan kepada
sifat tersebut adalah tidak mustahil bagi zat Allah ta`ala, bahkan ia
menunjukkan lagi perihal kehebatan dan keagungan Allah kerana mampu menciptakan
dua perkara yang berlawanan berdasarkan fungsi yang terkandung di dalam
nama-nama dan sifat-sifat yang telah ditetapkan oleh Allah ta`ala kepada
zat-Nya yang Maha Agung seperti; sifat al-Muhyi (Maha Menghidupkan), al-Mumit
(Maha mematikan), al-Dhar (Maha Memberi Bahaya) dan al-Nafi` (Maha Memberi
Manfaat), al-Mu`thi (Maha Pemberi) dan al-Mani` (Maha Pencegah) dan lain-lain.
Di samping itu, para ulama’ mengatakan bahawa Sifat al-Af`al itu adalah
baqa’.[4]
Keempat,
dari sekian banyak Sifat al-Zat yang wujud tersebut, maka sifat dua puluh
dianggap cukup dalam memberi kefahaman kepada kita bahawa Allah ta`ala memiliki
segala sifat kesempurnaan dan maha suci Allah daripada segala sifat kekurangan.
Di samping itu, kesemuaSifat al-Zat yang telah terangkum dalam sifat dua puluh
tersebut, dari sudut fakta, telahpun ditetapkan berdasarkan dalil al-Qur’an,
al-Sunnah dan dalil-dalil aqli.[5]
Kelima,
sifat dua puluh tersebut dianggap cukup kuat untuk menjadi benteng kepada
akidah seseorang daripada terpengaruh dengan faham yang keliru atau menyeleweng
dalam memahami sifat Allah ta`ala. Sebagaimana yang telah kita maklum
aliran-aliran yang menyimpang daripada fahaman Ahl al-Sunah Wa al-Jama`ah
seperti Wahhabi, Muktazilah, Musyabbihah, Mujassimah, Karramiyyah dan lain-lain
telah menyifatkan Allah ta`ala dengan sifat-sifat makhluk yang kesemua sifat
tersebut dilihat dapat meruntuhkan kesempurnaan dan kesucian zat Allah ta`ala.
Maka dengan memahami sifat dua puluh tersebut, iman seseorang akan dibentengi
daripada keyakinan-keyakinan yang menyongsang fahaman arus perdana umat Islam
berhubung zat Allah ta`ala. Misalnya, ketika golongan mujassimah mengatakan
bahawa Allah ta`ala itu duduk di atas `Arasy, maka hal ini akan ditolak dengan
salah satu daripada sifat Salbiyyah yang wajib bagi zat Allahta`ala iaitu;
Qiamuhu Binafsih (Allah ta`ala tidak berhajat kepada sesuatu), ketika
musyabbihah mengatakan bahawa Allah ta`ala memiliki anggota tubuh badan seperti
mata, tangan, kaki, muka, betis dan lain-lain, maka dakwaan tersebut akan
ditolak pula dengan sifat wajib bagi Allah ta`alayang lain iaitu sifat
Mukhalaftuhu lilhawadith (Allah tidak menyerupai sesuatupun), ketika golongan
Muktazilah menafikan kewujudan sifat ma`ani pada zat Allah ta`ala dengan
mengatakan bahawa Allah ta`ala maha kuasa tetapi tidak mempunyai sifat qudrat,
maha mengetahui tetapi tidak mempunyai ilmu, maha berkehendak tetapi tidak
mempunyai iradat, maka dakwaan songsang tersebut akan ditolak dengan
sifat-sifat ma`ani yang jumlahnya adalah tujuh iaitu qudrat, iradat, ilmu,
hayat, sama`, basar dan kalam. Demikian pula dengan sifat-sifat yang lain.[6]
الْقَائِدَةُ:
“الْجَهْلُ بِالصِّفَاتِ يُؤَدِّيْ إِلَى الْجَهْلِ بِالْمَوْصُوْفِ مَنْ لا
يَعْرِفُ صِفَاتِ الله لا يَعْرِفُ الله”.
Kaedah:
“Jahil tentang sifat (Allah) membawa kepada jahil dengan yang mempunyai sifat
(Allah), sesiapa yang tidak mengenal sifat Allah, tidak mengenal Allah ta`ala”.
[1]
KH. Muhyiddin Abd al-Somad (2009), Aqidah Ahlussunnah Wal Jama`ah Terjemah dan
Syarh Aqidah al-Awam, Jakarta: Khalista Surabaya, h. 25.
[2]
Al-Hafiz al-Bayhaqi (1959), al-I`tiqad `ala Mazhab al-Salaf Ahl al-Sunnah Wa
al-Jama`ah, Abu al-Fadhl Abdullah Muhammad al-Siddiq al-Ghumari (ed.), Kaherah:
Dar al-`Abd al-Jadid, , h. 14.
[3]
Diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad (3528), al-Hakim di dalam al-Mustadrak (1830)
dan al-Tabarani di dalam al-Mu`jam al-Kabir (10198). Al-Hafiz Ibn Hibban
menilainya sahih di dalamSahih-nya (977).
[4]
Al-Hafiz al-Bayhaqi(1959), op.cit., h.
15, 21 dan 22; Abu Mansur Abdul Qahir al-Baghdadi (1981), Usul al-Din, Beirut:
Dar al-Kutub al-`Ilmiyah, h. 122-125. Dari sini dapat kita fahami bahawa
pernyataan sebagian kalangan beberapa tahun yang lalu, bahawa untuk saat ini
sifat Rahmah Allahta`ala adalah lebih layak ditekankan untuk diketahui daripada
sifat-sifat yang lain, adalah tidak ada asasnya. Ini adalah bertitik tolak
daripada ketidakfahaman mereka terhadap sifat al-Zat yang menjadi Syart al-Uluhiyyah
dan Sifat al-Af`al yang bukan Syart al-Uluhiyyah.
[5]
Hasan al-Ayyub (2003), Tabsit al-`Aqaid al-Islamiyyah, Kaherah: Dar al-Salam,
h. 17.
[6]
Lihat pernyataan Hujjatul Islam al-Imam al-Ghazali tentang tujuan mempelajari
ilmu kalam menerusi kitabnya al-Munqidz min al-Dhalal, lihat al-Ghazzali
(1998), al-Munqidz min al-Dhalal, Abdul Halim Mahmud (ed.), Kaherah: Dar
al-Ma`arif, h. 36.